Ministerie van Defensie gaat voor duurzaamheid met het Ultrasoon Anti-Fouling systeem

In 2019 heeft Lamers System Care op 11 landingsvaartuigen van het Ministerie van Defensie het Ultrasoon Anti-Fouling systeem geïnstalleerd om deze op een duurzame manier vrij te houden van aangroei.

De Koninklijke Marine, als onderdeel van het Ministerie van Defensie, zet zich met vloot en mariniers wereldwijd in voor veiligheid op en vanuit zee. Duurzaamheid is belangrijk voor het Ministerie van Defensie. Mede hierdoor is er in 2019 gekozen voor het duurzame Ultrasoon Anti-Fouling systeem.

Een Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP) is een klein landingsvaartuig dat in de eerste plaats bedoeld is voor het vervoer van personeel. Het type MkV(c) kan 35 mariniers met complete uitrusting over het water vervoeren. De LCVP’s zijn gestationeerd in een beschermd natuurgebied. Hierdoor mag er geen traditionele anti-fouling worden toegepast op de scheepshuid, omdat er anders schadelijke stoffen in het water terechtkomen.

Doordat er geen anti-fouling gebruikt mag worden, gaat de aangroei van algen op de scheepshuid zeer snel. Dit zorgt voor een verhoogd brandstofverbruik, gereduceerde snelheid, aantasting van het onderschip en verminderde levensduur van het schip, wat niet wenselijk is. Om deze reden is er gekozen voor het Ultrasoon Anti-Fouling Systeem, dat de algengroei op een milieuvriendelijke manier zal tegengaan en verdere aangroei voorkomt.

Het Ultrasoon Anti-Fouling systeem van Sonihull zorgt voor ultrasone geluiden, welke een trilling veroorzaken door de constructie van de romp van het vaartuig. Deze geluiden zorgen ervoor dat de eencellige bacteriën gedood worden. De frequentie van het ultrasoon signaal tussen de 20 en 60 KHz is het meest efficiënt, afhankelijk per regio en watertemperatuur. Op elk van de LCVP eenheden is één SonihullDUO systeem geplaatst, welke bestaat uit een control box en twee transducers. De transducers zijn geïnstalleerd aan de binnenzijden van de vaartuigen, om zo de romp te beschermen tegen aangroei. In plaats van de standaard transducer ring die wordt gelijmd, is er gebruik gemaakt van aluminium grondringen. De ringen zijn verlijmd tegen de aluminium romp middels een 2 componenten epoxy-lijm. Defensie heeft hier gekozen voor aluminium ringen zodat men de mogelijkheid heeft om, indien de lijm niet voldoende hechting heeft, de ringen eventueel vast te lassen aan de romp.

De control boxen zijn aangesloten op zowel de 220 VAC (walspanning) als de 24 VDC (accu’s) zodat het systeem 24/7 aan blijft staan. Door het uiterst lage energieverbruik (7,2 Watt per systeem) heeft dit verder geen noemenswaardige gevolgen voor de energie huishouding.

Het Ultrasoon Anti-Fouling systeem is een preventief, milieuvriendelijk en duurzaam systeem met weinig energieverbruik. Om deze reden past dit systeem uitstekend bij het onderdeel verduurzaming van het Ministerie van Defensie en de Koninklijke Marine.

Het team van Lamers System Care is zeer verheugd om bij te kunnen dragen aan deze verduurzaming.