Next Generation Shipyards bouwt in opdracht van Port of Amsterdam een schip dat gaat varen op waterstof die wordt opgeslagen in poedervorm, het zogenaamde natriumboorhydride (NaBH4).
Wanneer dit poeder met water wordt gemengd en in aanraking komt met een katalysator ontstaat er een reactie waar bij de waterstof uit het poeder én de waterstof uit het water vrij komt.
Deze waterstof wordt in een brandstofcel omgezet in elektriciteit waardoor het schip emissie loos elektrisch vaart. Dit schip de NEO ORBIS, is een pilot om duurzame ontwikkelingen te stimuleren.
Duurzaam is ook het voorkomen van verspilling. Een schip met een schone romp verbruikt minder energie dan een vuile romp. Vandaar de keuze van het Ultrasoon Antifouling systeem van LSC. Zonder aangroei heb je minder wrijving in het water en heb je minder vermogen nodig. Met een zwaar vervuilde romp kan er tot 30% meer brandstof of energie worden verbruikt. In het tijdperk van energie transities is de markt nog zoekend naar de juiste oplossing. Kiest u voor een ander type duurzame brandstof of energie bron? Dan is het ook goed om te weten dat het Ultrasoon Antifouling systeem voor alle schepen de benodigde energie kan verminderen.
Wilt u minder uitgeven aan brandstof? Of wilt u emissies op een eenvoudige manier verminderen? Neem dan contact op met +31 (0) 413 275 647 of info@lscare.nl.