De overheid steunt de innovaties in de visserijsector

De visserijsector is van essentieel belang maar het is ook een uitdagende en kostbare industrie. In een positieve ontwikkeling maakte het RVO op dinsdag 22 augustus 2023 een subsidie van 20 miljoen euro beschikbaar aan de visserijsector. De subsidieregeling ‘Minder energieverbruik in de visserij (EnergieVis)’ is gericht op het verduurzamen en modernizeren van de visserij. Deze toekenning biedt een welkom stimulans voor vissers om hun activiteiten te moderniseren en te verduurzamen. De subsidie heeft tot doel innovatieve technologieën te bevorderen die het milieu minder belasten en tegelijkertijd de efficiëntie en winstgevendheid van de visserij verbeteren.

Een uitstekend voorbeeld van een technologie die vissers met deze subsidie kunnen toepassen om kosten te besparen en duurzaamheid te bevorderen, is een ultrasoon antifouling systeem. Fouling, oftewel aangroei van algen, mosselen en andere organismen op de romp van schepen is een veelvoorkomend probleem. Het kan leiden tot verhoogde weerstand van het schip in het water, wat resulteert in een hoger brandstofverbruik, hogere operationele kosten en hogere emissies.

Zijn er nog meer redenen om een ultrasoon antifouling systeem in te zetten? “De oude methoden vormen toch een belasting van het marine milieu en juist omdat wij leven van wat de zee ons geeft hebben wij een extra zorgplicht richting de natuur. Wij gaan normaal ieder jaar een keer in het droogdok, nu om de 15/16 maanden simpelweg omdat het achterschip schoner blijft door het ultrasoon systeem. Op deze manier gebruiken wij minder aangroei werende verf.” Aldus Dirk Kraak schipper op zijn eigen kotter, de BRA7, en een van de leiders van Eendracht Maakt Kracht.

De toekenning van de 20 miljoen subsidie aan de visserijsector biedt een unieke kans voor vissers om te investeren in duurzame technologieën. Het gebruik van ultrasoon antifouling systemen is een effectieve en milieuvriendelijke manier om kosten te besparen en de operationele efficiëntie te verbeteren. Door te investeren in deze technologieën kunnen vissers niet alleen hun winstgevendheid vergroten, maar ook bijdragen aan het behoud van onze waardevolle marine ecosystemen voor toekomstige generaties. Zoals Dirk Kraak het zou zeggen “Gewoon doen. De investering verdient zich terug want een schoner schip gebruikt minder brandstof. Je bespaart er iedere 5 jaar een dokbeurt mee en dat is gemiddeld €10.000.”

Wilt u kosten besparen met deze duurzame technologie? Neem dan contact op met Lamers System Care B.V. via +31 (0) 413 275 647 of info@LSCare.nl