Volgens de toonaangevende Noorse milieugroep Bellona moeten de risico’s voor zowel het milieu als de duurzaamheid van de commerciële scheepvaart door biofouling niet worden onderschat. De kwestie vormt blijkbaar een serieuze bedreiging. Bellona wijst er echter op dat door een proactieve aanpak een reeks aan voordelen kan worden gerealiseerd door vooruitstrevende reders.

Biofouling treedt op wanneer waterorganismen zich ophopen op scheepsrompen. Hun groei creëert hydrodynamische wrijvingsweerstand die leidt tot inefficiëntie van het schip. Meer brandstof moet worden verbrand om de activiteiten te handhaven, waardoor zowel de operationele uitgaven van de scheepseigenaar als de uitstoot in de lucht toenemen. Volgens de IMO zou het brandstofverbruik van de wereldvloot (en de bijbehorende uitstoot) zelfs met 10% kunnen dalen bij beter romp- en schroefbeheer. “Bovendien,” legt Sigurd Enge, hoofd van de scheepvaart en het Noordpoolgebied, Bellona uit, “is biofouling de belangrijkste boosdoener bij de verspreiding van invasieve mariene soorten, die ecosystemen kunnen verwoesten en het uitsterven van lokale soorten kunnen veroorzaken. Dat wordt verergerd door klimaatverandering. Hierdoor kunnen grotere nieuwere soorten worden geïntroduceerd en zijn indringers in staat te overleven op hogere breedtegraden, zoals het Noordpoolgebied, als gevolg van verhoogde watertemperatuur. Dat creëert een sneeuwbaleffect dat we moeten tegenhouden voordat het te laat is. “

Er is een enorme behoefte aan verandering. Hoewel de IMO en de wereldvaart invasieve soorten aanpakt door middel van voorschriften met betrekking tot ballastwaterbeheer, krijgt biofouling niet dezelfde aandacht, ondanks bewijs dat het een veel groter probleem is. Een onderzoek uit Nieuw-Zeeland schreef meer dan 70% van invasieve soorten toe tot biofouling, en slechts 3% afkomstig uit ballastwater.

Sigurg Enge zegt dat dit begint te veranderen, maar niet snel genoeg. “Nieuw-Zeeland, Australië en Californië hebben hun eigen vereisten opgestart en dat is het begin van een ‘trend’, waarbij zij vooroplopen in de rest van de industrie,” stelt hij. “Collectieve actie is echter noodzakelijk om één standaard te creëren waaraan iedereen zich moet houden, en die moet binnenkort van de IMO komen. Dit is een lacune in de regelgeving die moet worden gesloten. Onze wereld heeft dat nodig, en de maatschappij, gedreven door een groter milieubewustzijn, zal dit eisen.”

“Maar,” voegt hij eraan toe, “reders moeten dit niet als een last, maar meer als een ‘enorme kans’ beschouwen. Effectief omgaan met biofouling is een win-win-win”, stelt Enge. “Schone rompen betekenen geoptimaliseerde brandstofefficiëntie en dat verlaagt de operationele kosten aanzienlijk. Dat betekent op zijn beurt minder uitstoot in de lucht en een beter milieuprofiel. Dan is er natuurlijk geen invasieve soortenverspreiding en dat is essentieel voor het welzijn van onze mariene ecosystemen. Het is eenvoudigweg een ‘no-brainer’.”

Er zijn echter betere rompreinigingsoplossingen in het water nodig om de uitdaging effectief aan te pakken. Sommige huidige praktijken die het probleem zouden moeten aanpakken, verergeren het aantoonbaar. Enge zegt bijvoorbeeld dat manuele duikteams en op afstand bediende machines die rompen schrobben vaak biofouling in het water loslaten, waardoor invasieve soortenverspreiding effectief wordt vergemakkelijkt. Het proces kan ook de aangroei werende coating van een vat beschadigen, waardoor potentieel giftige biociden in het water terechtkomen. Daarom krijgt schoonmaken met ‘opvang’ of offshore zeker de voorkeur, meent hij, maar voor de optimale oplossing moet de industrie ‘proactief’ zijn. “De beste aanpak is absoluut een proactieve reinigingsoplossing”, zegt hij. “Als organismen in de eerste plaats stoppen met groeien, voorkom je het probleem, zo simpel is het. Dat betekent dat noch de reder noch het milieu ooit de prijs hoeft te betalen voor het transport van biofouling. Bij Bellona zouden we hier graag meer van willen zien – oplossingen die fungeren als beschermers voor zowel schepen als de natuur en deze industrie helpen om duurzamer de toekomst in te gaan.”

Bellona is een onafhankelijke non-profit organisatie die is toegewijd op het aanpakken van klimaatuitdagingen en helpt bij het faciliteren van duurzame milieuoplossingen. De stichting is opgericht in 1986 en heeft haar hoofdkantoor in Oslo met internationale kantoren in Brussel, St. Petersburg en Moermansk, Rusland. De Bellona Foundation is een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk, die ernaar streeft de klimaatuitdagingen aan te gaan en te bestrijden door duurzame milieuoplossingen te identificeren en te implementeren. Ze streven naar een groter ecologisch begrip, bescherming van de natuur, het milieu en de gezondheid. Bellona houdt zich bezig met een breed scala van actuele nationale en internationale milieukwesties en -problemen over de hele wereld. De Bellona Foundation is opgericht in 1986. Ze werken momenteel met 57 werknemers op het hoofdkantoor in Oslo en hun drie internationale kantoren in Brussel (België / EU) Moermansk (Rusland) en St. Petersburg (Rusland). Ze hebben websites in het Noors, Engels en Russisch. Het vakgebied is breed en het personeel bestaat uit personen met een uitgebreide professionele achtergrond. Met meer dan 30 jaar ervaring hebben ze een uniek netwerk opgezet, zowel nationaal als internationaal. Het werk heeft internationale aandacht gekregen binnen verschillende disciplines en de adviseurs van Bellona zijn vaak bronnen en experts op het gebied van klimaatverandering, zowel in nationale als internationale pers.