
Het bedrijf in deze casestudy is een internationale scheepsmanagementorganisatie.
Deze studie beschrijft de problemen met aangroei op schroeven in het algemeen, de installatie van ons systeem op dit schip en de resultaten die 8 maanden na installatie zijn waargenomen.
De schroef is een belangrijk onderdeel van het voortstuwingssysteem van een schip en wordt op maat gemaakt en tot op de millimeter gekalibreerd voor elk schip. Alle specificaties zijn afgestemd op de activiteiten en kenmerken van het schip. Er worden veel factoren meegenomen: de complexe hydrodynamische vorm van de romp, de gewenste vaarsnelheid, het werk dat het schip uitvoert en de wateren waarin het vaart.
Al deze variabelen beïnvloeden het ontwerp van de schroef: hoogte, breedte, dikte en de hoek van de bladen worden zo ontworpen dat er zo min mogelijk brandstof wordt verbruikt en de efficiëntste snelheid wordt behouden.
Aangroei op de schroef kan in extreme gevallen leiden tot een efficiëntieverlies van meer dan 30% vergeleken met een schone, aangroeivrije schroef. Zelfs een kleine hoeveelheid aangroei is al merkbaar in het brandstofverbruik. Biofouling heeft dus directe invloed op de operationele kosten.
In veel gevallen wordt aangroei verwijderd met een hogedrukreiniger wanneer het schip in droogdok ligt. Als het schip niet kan wachten op het volgende droogdok, worden de schroeven ook regelmatig onder water gereinigd. Voor sommige schepen vormt aangroei op de schroef al na drie maanden een probleem, vooral in gevoelige omstandigheden. Dit onderhoud kost geld en heeft op lange termijn nadelige effecten op de prestaties van de schroef.
In deze casestudy gaat het om de schroef van een grote bulkcarrier met een diameter van 8,4 meter. Het schip had last van aangroei op de schroef, wat leidde tot onnodige onderhoudskosten.
Naast de kosten van schoonmaken is het ook niet wenselijk om de gebalanceerde bladen fysiek schoon te maken (schuren, polijsten) onder water. Deze schoonmaakbeurten kunnen het brandstofverbruik beïnvloeden omdat het oppervlak van de schroefbladen beschadigd kan raken.
De eigenaar van het schip besloot het Ultrasonic Anti-Fouling System te testen op de schroef van een grote bulkcarrier, omdat het systeem nog nooit op de schroef van een groot schip was getest.
Door aangroei op de schroef te voorkomen en regelmatig schoonmaken overbodig te maken, kan worden verzekerd dat het brandstofverbruik niet stijgt. Een oplossing hiervoor is het Ultrasonic Anti-Fouling System.
Het systeem bestaat uit een besturingskast en één of meerdere transducers. Deze zorgen ervoor dat er een ultrasone geluidsgolf wordt gecreëerd op het oppervlak van de constructie. Dit leidt tot het ontstaan van microbellen, die imploderen en zo de eerste fase van fouling bestrijden: de hechting van eencellige organismen die samen de biofilmlaag vormen. Door deze laag te voorkomen, hebben meercellige organismen, zoals larven van mosselen of kokkels, geen kans zich vast te hechten. Het systeem is daarmee een preventieve, milieuvriendelijke en duurzame oplossing.
Voor de installatie op dit schip werd het SF8-systeem eenmaal gebruikt met 8 transducers: vier op het achterste lager van de schroefas en vier op het tussenlager.
Het systeem moet altijd ingeschakeld zijn en zendt daarom continu het ultrasone signaal uit. Het signaal wordt echter extra goed doorgegeven via de schroefas wanneer het schip stil ligt. Dit is ook het moment waarop aangroei het snelst optreedt, omdat er geen stroming is.
Wanneer het schip stilstaat, is de oliefilm van het hydrostatische lager niet actief en kan het ultrasone signaal beter worden doorgegeven doordat direct contact van de as met de lagers plaatsvindt.
Correcte installatie is essentieel voor een goede transmissie van het ultrasone signaal. De installatie zelf is niet moeilijk, maar het correct plaatsen van de transducers en het lijmen van de ringen vereist zorgvuldige aandacht. Voor dit deel van de installatie adviseren wij altijd contact op te nemen met Lamers System Care.
Ongeveer 8 maanden na installatie ging het schip in droogdok en kon de schroef worden geïnspecteerd. Tijdens deze inspectie was de klant redelijk tevreden met het resultaat.
Zoals te zien is op de afbeeldingen, heeft de schroefbladen geen harde aangroei (zoals schelpen of kokerwormen), alleen wat zeewier dat gemakkelijk kan worden verwijderd.
Op de as van de schroef is enige lichte aangroei zichtbaar, die volgens de klant eenvoudig te verwijderen was.