
Het bedrijf in deze casestudy is een Nederlandse onderneming. Het zet zich in voor een duurzame leefomgeving en is onder andere actief in de Nederlandse wateren.
In deze studie wordt beschreven welke problemen dit bedrijf ondervond, waarom het koos voor de Ultrasonic Anti-Fouling systemen van Lamers System Care, hoe de installatie werd uitgevoerd en wat de resultaten waren.
Zoals eerder genoemd is dit bedrijf actief in de Nederlandse wateren, bijvoorbeeld in de omgeving van Zeeland, waar het water erg gevoelig is voor aangroei.
De voortstuwing van het schip wordt verzorgd door twee dieselmotoren. De koeling van deze motoren gebeurt met zeewater. Dit uitgebreide koelsysteem bestaat uit een complex netwerk van leidingen.
Het zeewater wordt via een inlaat in de leidingen gepompt en via filters (potfilters) en leidingen verdeeld naar de twee platenkoelers. Tot voor kort vond er in deze leidingen enorme aangroei plaats. Al na enkele maanden traden er problemen op door de groei van algen, mosselen en andere organismen — goed zichtbaar op de foto.
Dit probleem leidde regelmatig tot storingen en onnodig onderhoud. Er was duidelijk behoefte aan een oplossing voor dit hardnekkige probleem.
Het Ultrasonic Anti-Fouling systeem van SmartFlow is een preventief systeem dat bestaat uit een besturingskast en één of meerdere transducers.
De transducers worden met een 2-componenten industriële epoxylijm aan de binnenzijde van het schip (de romp) of aan boxkoelers bevestigd.
De transducers geven een ultrasoon signaal af en gebruiken de romp als klankkast.
Deze hoogfrequente trillingen doden eencellige organismen (zoals algen) en voorkomen zo verdere aangroei op het schip, de schroeven en in de koelers.
Het is een uiterst milieuvriendelijke en duurzame oplossing — een perfect alternatief voor milieubelastende antifoulingcoatings.
De foto’s rechts zijn genomen 14 maanden na de installatie van het Ultrasonic Anti-Fouling systeem. Zoals te zien is, zijn de leidingen volledig schoon.
Ter vergelijking is een vergelijkbaar schip, dat in hetzelfde vaargebied actief is en waarvan de leidingen ook 14 maanden eerder zijn gereinigd, geïnspecteerd. Hieronder is het resultaat daarvan te zien.