Aangroei op het onderwaterschip zorgt voor weerstand die de vaarsnelheid doet afnemen en is dus nadelig voor de efficiëntie van de aandrijving van het schip. Als dit verlies aan vaarsnelheid wordt gecompenseerd door meer motorvermogen te gebruiken, dan stijgt uiteraard het brandstofverbruik. Hoe groot dit effect is, was tot voor kort niet bekend. In het verleden zijn diverse studies gedaan om de relatie te achterhalen tussen biofouling op de scheepshuid en het brandstofverbruik. Echter, tot recentelijk, is de (nadelige) invloed die aangroei heeft op een propeller nooit grondig onderzocht. In 2018 heeft een studie aan de University of Strathclyde in Glasgow inzichtelijk gemaakt hoe groot dit effect daadwerkelijk is.
De kenmerken en werkingsprincipe van een propeller
Het ontwerp van veel aandrijvingssystemen in de scheepvaart is klant specifiek. De propeller is hier vaak een belangrijk onderdeel van en wordt op maat gemaakt en op de millimeter gekalibreerd voor ieder schip. Alle specificaties hiervan zijn afgestemd op de activiteiten en kenmerken van het vaartuig. Er zijn veel factoren waar rekening mee gehouden wordt: de complexe hydrodynamische stroomlijning van de romp, de gewenste vaarsnelheid, de werkzaamheden die het schip verricht en de wateren waarin het vaartuig zich begeeft. Deze variabelen hebben allemaal invloed op het ontwerp van de propeller. De hoogte en breedte, de dikte, de hellingsgraad van de bladen: alles wordt dusdanig ontworpen zodat er zo min mogelijk brandstof wordt verbruikt en de meest efficiënte snelheid wordt behouden.
De impact van fouling op de performance van de propeller
Het eerdergenoemde academische onderzoek heeft baanbrekende resultaten opgeleverd. Er is aangetoond dat fouling in de meest extreme gevallen kan leiden tot een verlies in efficiëntie van meer dan 30% vergeleken met de performance van een gladde, aangroeivrije staat van de propeller. Zelfs een kleine hoeveelheid aangroei is al merkbaar in het brandstofverbruik. Biofouling heeft hierdoor dus directe invloed op de operationele kosten.
Fouling verwijderen van de propeller
Fouling wordt in veel gevallen verwijderd met een hogedrukspuit als het schip droog ligt. Als het schip niet kan wachten tot het eerstvolgende droogdok, worden propellers ook met regelmaat onder water gepolijst. Biofouling op de propeller is voor sommige schepen in aangroeigevoelige omstandingheden al na drie maanden een onvermijdelijk probleem. Het onder water polijsten biedt hiervoor een tijdelijke oplossing, want drie maanden na een dergelijke schoonmaak kan de duiker vaak terugkeren om zijn taak opnieuw uit te voeren. Dit onderhoud kost geld en heeft nadelen voor de performance van de propeller. Deze schoonmaakbeurten zijn in sommige gevallen merkbaar in het brandstofverbruik omdat de propeller een paar millimeter is vervormd.
De milieuvriendelijke oplossing
Door het preventief weren van aangroei op de propeller en hierdoor het met regelmaat reinigen onnodig te maken, kan ervoor gezorgd worden dat het brandstofverbruik niet oploopt. Een oplossing hiervoor is het Ultrasoon Anti-Fouling Systeem.
Het Ultrasoon Anti-Fouling systeem zorgt dat er een ultrasone geluidsgolf ontstaat aan de oppervlakte van een constructie. Dit leidt ertoe dat er op microscopisch niveau belletjes ontstaan, die vervolgens met kracht imploderen en hiermee de eerste fase van aangroei bestrijden: het hechten van eencellige organismen die samen het laagje biofilm vormen. Door deze laag biofilm te voorkomen hebben meercellige organismen, zoals larven van mosselen of kokkels, geen kans om zich te hechten aan het oppervlak. Hiermee is het Ultrasoon Anti-Fouling systeem een preventieve én duurzame oplossing.
Meer informatie over het Ultrasoon Anti-Fouling systeem om uw brandstofverbruik te verminderen? Neem dan contact met ons op: info@LSCare.nl